Det visar en randomiserad amerikansk studie som publiceras i Jama Internal Medicine.
Metoden kallas gamification
Konceptet går under benämningen gamification som går ut på att man använder olika spelmekanismer, däribland poängutdelning. Allt för att öka personens motivation och engagemang för en särskild uppgift.
Huruvida metoden fungerar för att uppmuntra till rörelse har tidigare varit mindre känt, men den aktuella studien visar att den har effekt.
Med gamification kan läkares uppmaningar om fysisk aktivitet omvandlas till en rolig och sporrande aktivitet för patienten, istället för att ses som ett nödvändigt ont.
Poängräkning och återkoppling på träningen
Forskare i USA testade metoden på 200 vuxna från 94 familjer. Via lottning delades deltagarna in i en spelgrupp och en kontrollgrupp som alla utrustades med stegräknare. Spelgruppen fick poäng eller avancerade till nya nivåer varje gång de nådde ett uppsatt mål på stegräknaren. De fick även återkoppling på sina stegmål via sms eller mejl. Kontrollgruppen hade stegräknaren, men inga mål eller återkopplingar.
Efter de tolv inledande veckorna kunde man se att spelgruppen hade ökat i genomsnitt 1 661 steg om dagen. I kontrollgruppen hade man också ökat, men endast med 636 steg i snitt. Även andelen dagar då stegmålen var uppnådda var högre hos familjemedlemmarna som deltog i spelet.
Exkluderar folk som inte har mobil eller dator
Under de sista tolv veckorna började däremot spelgruppen att röra sig mindre, men deras aktivitetsnivå låg trots det hela tiden högre än kontrollgruppens. Totalt sett var resultatet att spelgruppen rörde sig mer under hela perioden.
Effekten av konceptet med gamification var således positiv, men eftersom deltagarna behöver ha tillgång till mobil eller dator för att få återkoppling på sin träning så blir metoden mindre lämpad för befolkningen i stort. Det skulle även behövas fler uppföljningar för att bättre veta hur varaktig effekten av ökad rörelse är.