Studien genomfördes vid Sahlgrenska akademin i Göteborg och publicerades i vetenskapliga tidskriften BMC Public Health i början av september.
Påverkar BMI
I den aktuella studien ingick omkring 2 500 unga mellan 20 och 24 år. Deltagarna har fått besvara en enkät vid tre olika tillfällen: 2007, 2008 och 2012.
Genom enkäten har forskarna vid Sahlgrenska akademin försökt undersöka om tiden som unga ägnar åt att mejla, chatta eller spela dataspel på fritiden också påverkar deras BMI.
Större risk för övervikt
Jämfört med kvinnor som inte spelade visade resultatet att normalviktiga kvinnor som spelade datorspel minst 1 timme om dagen hade en större sannolikhet att utveckla övervikt (mätt som BMI över 25) under den fem år långa studieperioden. För en ung kvinna av genomsnittlig längd och vikt som spelade dataspel mer än två timmar om dagen uppskattades ökningen i BMI motsvara en extra viktuppgång om 3.7 kilo. Samma utveckling kunde inte ses hos männen.
Beräkningen är gjord med hänsyn till andra riskfaktorer för fetma som till exempel ålder, sysselsättning, total daglig datortid, fysisk aktivitet på fritiden, sömn och upplevt socialt stöd.
Förebyggande insatser behövs
Sara Thomée, forskare vid Sahlgrenska akademin, menar att det än så länge är oklart varför just kvinnor gick upp i vikt och att det behövs fler studier för att bekräfta resultaten och identifiera möjliga orsaker.
Göteborgsforskarna drar ändå slutsatsen att unga kvinnliga dataspelare kan vara en viktig målgrupp för förebyggande folkhälsoinsatser.